zaterdag 14 november 2009

pluto kraken

Ter ere van een grote astrologische gebeurtenis in mijn leven waar ik nu middenin zit, namelijk het 'kraken van Pluto', wilde ik toch graag nog één oud verhaal uit het stof halen. Ik was toen ik dat schreef nog wat onwetender over astrologie dan nu, maar als je je afvroeg wat dat 'Pluto kraken' in mijn profiel toch betekent, dan krijg je hierop alvast een antwoord. Later zal ik schrijven hoe ik het kraken van Pluto zelf ervaar en wat ik er inmiddels nog méér over weet. Iets waar ik toen duidelijk toch wat minder mee bezig was. Maar toen kon ik ook nog niet weten wat ik nu weet...

Ik heb al jaren geen relatie meer met het tijdschrift Viva. Nu was ik toch al niet zo'n enorme fan; het is toch ook een typisch tot-je-26ste-blad. Dacht ik. Maar vanavond, bij de Albert Heijn, op de hoek bij de koffie en de eieren ('mijn' AH is niet zo héél logisch ingedeeld), werd mijn blik getrokken naar het tijdschriftenrek waar mijn oog viel op nummer 30 met als bijlage het boekje "Zo krijg je wat je echt wilt! In 44 pagina's naar je droomleven". Ik aarzelde met mijn prille 33 jaren geen moment: de Viva belandde nadat ik 'm sowieso deze eeuw gemeden had in mijn boodschappenmandje.

Nou! Als een schot in de roos werkelijk. Zó het thema van de afgelopen tijd en zeker van de afgelopen dagen. En kennelijk dus niet alleen bij mij, maar bij vele leeftijdsgenoten. Ik las het boekje in één adem uit (nu is dat met 44 mini-pagina's ook niet zo'n heel erg grote opgave...). Maar zó herkenbaar, zó confronterend en zó'n eye-opener. Ook nog eens vol met praktische tips. Ik ben blij als een kind ermee.

In het boekje komt o.a. aan de orde waarom er nu ineens zo'n 'trend' ontstaat bij dertigers en waarom deze eerder niet of minder sterk aanwezig was: ouders van dertigers van nu trouwden en kregen kinderen rond hun 20ste à 25ste en pas rond hun 40ste maakten ze carrière. Momenteel heb je deze belangrijke keuzemomenten echter allemaal tegelijk rond je 30ste à 35ste.

"Spitsuur" ten top dus en daarom is het niet vreemd dat het ineens lijkt of je nu al in je midlife-crisis zit. De term quarterlife-crisis is tegenwoordig dan ook in het leven geroepen, hoorde ik toevallig vanochtend (een beetje optimistisch, want ik ken toch weinig mensen die de 120 halen). In ieder geval blijkt dat velen rond de dertig in de welbekende identiteitscrisis belanden.

Maar waardoor ontstaat deze verschuiving dan? Er zijn vast vele logische en minder logische verklaringen voor. Ik kon het niet laten, met het oog op mijn aankomende astrologische studie, hier ook mijn eigen (maar vast al bestaande) 'astrologische visie' op los te laten

In de astrologie is 'Pluto kraken' een bekende term: "Wanneer Pluto vierkant (90°) je radix-Pluto (Pluto in je geboortehoroscoop) gaat lopen, ontstaat er een periode van ruim twee jaar dat je de kans krijgt om op je eigen échte pad te komen. Een duidelijke herziening van jezelf en de dingen om je heen. Kom je daar goed doorheen dan krijg je de kracht en het bewustzijn om datgene te doen wat je écht wilt. Dan word je werkelijk volwassen en zie je de werkelijke zingeving van je bestaan.

Dat ‘kraken van Pluto’ is vaak niet de meest prettige periode in je leven, zeker als je ver afgedwaald was van je eigen unieke pad, maar het is de moeite waard er doorheen te gaan. Het is niet voor iedereen even zwaar (afhankelijk van andere standen in de horoscoop) en mensen die het achter de rug hebben zeggen dat ze het, ondanks dat het niet gemakkelijk was, voor geen goud hadden willen missen, omdat het hen op hun eigen pad geholpen heeft. Ze zijn meer zichzelf geworden" (Bron: http://www.noordknoop.nl/)

Bij toeval ontdekte ik laatst dat alleen bij de generatie die geboren is tussen 1960 en 1980 rond hun 35ste Pluto vierkant Pluto in hun eigen horoscoop komt te staan. Want toen ik in de horoscopen van mijn familie keek zag ik dat dit bij mijn oma (geboren in 1902) pas rond haar 90ste (!) was, bij mijn ouders rond hun 45ste en bij mijn neefjes van 9 en 6 ook rond hun 45ste. Dit komt omdat Pluto een excentrische cirkel maakt.

Het loopt vanaf nu dus weer op. Pas in het jaar 2245 kraakt men Pluto weer rond zijn / haar 35ste (mensen die geboren worden rond 2210). Mensen die geboren worden rond 2100 zullen Pluto vaak niet eens meer kraken want zij hebben deze Pluto transit pas rond hun 90ste, net als mijn oma.

Je zou dus met deze astrologische 'theorie' kunnen voorspellen dat de maatschappij wat betreft keuzes maken op het gebied van werk, kinderen en relaties weer compleet gaat veranderen deze eeuw. Dat de generatie dertigers van halverwege deze eeuw niet meer rond hun 35ste al die keuzes tegelijk hoeft te maken en dus niet meer in een (eventuele en soort van) identiteitscrisis belandt.

Als dat zo is ben ik erg benieuwd hoe zich dat dan weer vertaalt in de maatschappij. Dan zou je bij die generatie ook weer moeten zien dat zij wèl weer na hun 50ste ineens het roer omgooien en bijvoorbeeld gaan scheiden, alsnog van baan veranderen of hun baan opgeven en een wereldreis gaan maken. Ben erg benieuwd of dat inderdaad gaat gebeuren. Als ik het nog mee mag maken. Maar als je rond je 33ste in een quarterlife crisis kunt belanden lijkt me dàt niet zo'n probleem...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je wilt bijdragen aan mijn weblog :)
Je kunt altijd reageren met Naam/URL (url kun je leeglaten)

Op de hoogte blijven van reacties na jou? klik op 'Aanmelden via e-mail'

Een fijne dag/nacht verder! Marielle