dinsdag 16 november 2010

stilstaan bij bewegen

Bewegen. Iedereen kan het, iedereen doet het, vanaf het moment dat je op de wereld komt. Bewegen is gezond en hoort bij het leven. Maar wat als je te horen krijgt dat je Multiple Sclerose hebt? Dan kan je beweging stoppen, stukje bij beetje.

Multiple Sclerose, afgekort MS, is een ziekte van het centrale zenuwstelsel (hersenen en ruggenmerg). Veel mensen denken dat MS een spierziekte is. MS kan wel verlamming van spieren tot gevolg hebben, maar het blijft een aandoening van het centrale zenuwstelsel. Multipel betekent veelvuldig en sclerose betekent verharding. MS is een chronische ziekte, dat wil zeggen dat de ziekte niet meer overgaat. MS treft voornamelijk jonge mensen.

Iemand die mij op een bijzondere manier dierbaar is, heeft afgelopen jaar te horen gekregen dat ze MS heeft. Hier ging een lijdensweg van pijn, verdriet, angst, boosheid, frustratie, onderzoeken en kastje-naar-de-muur situaties aan vooraf, voordat MS geconstateerd werd. Ze is nog maar net de 30 gepasseerd en was kerngezond. Moeder van twee kinderen. En nu wordt ze, zacht uitgedrukt, beperkt door deze ziekte. Een ziekte waar nog heel veel onderzoek naar gedaan moet worden.

Daarom besloot ik, na een gevoel van machteloosheid en toch ook boosheid, om mij op te geven als collectant. Dat is het minste wat ik kan doen. De collecte is deze maand, voornamelijk in de week van 22 tot en met 27 november.

Ik wil je dan ook vragen om wat te geven. Hiermee draag je bij aan coaching, voorlichting en financiering van wetenschappelijk onderzoek.

Sta eens stil bij jouw bewegingsvrijheid. Dat kan een dankbaar moment zijn…

Donating blessings, Marielle

collectebus_09

6 opmerkingen:

  1. Ik heb een tijdje voor iemand met MS, en haar zoontje gezorgd. Ik weet duw wel een beetje wat het inhoud. En ook een vriendin van mij heeft deze nare ziekte, toch probeert ze zoveel te doen als ze kan. Ze heeft mij zelfs met schilderen geholpen. Mooi dat je wilt collecteren, ik zal zeker iets in de bus gooien.

    Liefs, Haagje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is een grillige onvoorspelbare ziekte en telt helaas meestal alleen achteruitgang. Ja, ik sta zeker even stil bij mijn bewegingsvrijheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb mensen verzorgd met MS, wat een onmacht geeft deze ziekte. Tuurlijk gaat er wat in de bus

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Mariëlle,
    Ik kom niet zoveel meer op facebook (voornamelijk omdat ik wat uitgespeeld ben op de farmspelletjes).
    Ik kwam de link naar jouw kruimelpad vandaag tegen en besloot weer even je kruimels te volgen.
    En weer is het geen toeval .... je blog over MS. In 2003 heb ik de diagnose MS gekregen. Langzaam maar zeker ga ik achteruit. Revalidatie, medicijnen, een loophulp ....
    Ik hoorde jouw stem in mijn hoofd dat ik naar je blog moest gaan.
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mijn lieve tante gootje vroeger, die beetje bij beetje minder kon, steeds minder de spankelende vrouw werd, die ze was en haar laatste jaren verpleegd werd in een klooster.
    ik weet wat deze verschrikkelijke ziekte doet en mijn jaarlijkse cheque gaat ook naar hetzelfde doel als waarvoor jij collecte liep:))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ondanks de enorme eerste sneeuwbuien, heb ik toch 103 euro weten op te halen. Alle beetjes helpen :)

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je wilt bijdragen aan mijn weblog :)
Je kunt altijd reageren met Naam/URL (url kun je leeglaten)

Op de hoogte blijven van reacties na jou? klik op 'Aanmelden via e-mail'

Een fijne dag/nacht verder! Marielle